Uudet, kovemmat ja sitkeämmät Sharq-tieterät on nyt saatavilla Metsätyö Oy:ltä. Niille luvataan pitkä kestoikä ja edullisemmat kilometrikustannukset kuin kovametalliterille.
Tieterät uudistuvat ja mallisto kasvaa, kun Metsätyö on tuonut markkinoille uusia entistä kovempia laatuja. Terien parantuneet ominaisuudet on saatu aikaan uudella tuotantomenetelmällä ja kovuutta lisäämällä, joilla terään saadaan sitkeä rakenne ja pitkä kestoikä.
Metsätyön tieterämallisto on markkinoiden laajin ja se kattaa tasaterät, reikäterät sekä aaltoterät eri vahvuuksilla.
- Tieterissä on käynnissä sukupolven vaihdos. Meiltä saa tieteriä lumiauroihin, tiehöyliin, lanoihin, alusterälaitteisiin sekä muihin teiden kunnossapitolaitteisiin. Toki meillä on edelleen valikoimassa myös kaikki perinteiset tieterämallit, kertoo markkinointipäällikkö Hannu Aalto.
Metsätyön maahantuomat Sharq-tieterät kuten kauhateräksetkin valmistetaan booriseosteisesta hiilimangaaniteräksestä ja ne karkaistaan aina vähintään 500 HB:n (brinellin) kovuuteen. Karkaisu näihin valssattuihin kulutusteräksiin tehdään aina viimeisenä työvaiheena, mikä takaa tasaisen laadun ja hyvän kulutuskestävyyden alusta loppuun asti.
Tasaterän työjälki on siistimpi kuin hammasterän. Se sopii lähes kaikkiin markkinoilla oleviin työkoneisiin.
Kovempi, 600 Brinelliin karkaistu terä kestää 30-40 prosenttia tavallisia markkinoilla olevia teriä pidempään ja se on myös sitkeämpi. Terän reikäjako on 305 mm.
- Toimitamme myös vanhoilla 290 mm ja 200 mm reikäjaoilla varustettuja tasateriä esim. lanoihin ja auroihin, Hannu Aalto kertoo.
Sharq FLAT 600 tasaterissä ja kulmatasaterissä uutta on niiden karkaisu 600 HB:n kovuuteen. Molempia teriä on saatavilla 10 mm vahvuisena ja suoraa tasaterää lisäksi 12 mm vahvuisena.
- Uudella tuotantomenetelmällä ja kovuutta lisäämällä terään on saatu sitkeämpi rakenne ja pitkä kestoikä, sanoo Hannu Aalto.
Sharq 600 uutuutta on saatavilla myös kulmatasateränä, joka on tarkoitettu aurojen päätyteräksi.
- Kulmatasaterät on tarkoitettu nivel- ja alueauroihin, kun aurataan esim. reunakiviä vasten, jolloin terän kulmat suojaavat auran päitä kulumiselta ja kolhuilta.
Tällä parannetaan nivelaurojen kulkua V-asennossa ajettaessa.
Uutuusmalli tasaterissä on myös Sharq RAM, joka on sitkeä ja karkaistu 550 HB kovuuteen. Siitä on kaksi vahvuutta 16 ja 20 mm.
- Tämä on kovempi ja paksumpi tasaterä ”mustille” teille ja ääriolosuhteisiin, joka sopii sekä talvi- että kesäkäyttöön, Aalto sanoo.
RAM 550 on hyvä, edullinen ja kestävä vaihtoehto kovametallitasaterille ja se sopii kaikkiin teiden kunnossapitolaitteisiin.
- Tällä saavutetaan edullisemmat kilometrikustannukset, kuin kovametallitasaterällä, jotka ovat lisäksi kovaäänisiä, Aalto tähdentää.
Alkuperäinen P 300 Orginal reikäterä on karkaistu 500 HB:n kovuuteen. Uutuus tässä sarjassa on karkaistu 600 HB:n kovuuteen.
Pohjolan oloissa reikäterä on suosituin talviterä. Sillä saadaan erittäin hyvä ja karhea jälki liukkaaseen tien pintaan.
- Sharq P300-reikäterä on ollut erittäin kysytty, sillä se vähentää teräkuluja, liukastumisriskiä ja hiekoituskuluja, kertoo Aalto.
Rakenteensa ja rei’ityksensä ansiosta P 300-reikäterä on aina valmis käyttöön. Kun edellinen ”hammas” kuluu pois, on seuraava aina valmiina tekemään puhdasta jälkeä. Lisäksi terästä ei tule tylsää kulumallakaan.
- Reikäterällä saadaan tasaterää karheampi ja hammasterää puhtaampi työjälki, joka on turvallinen kevyenliikenteen väylillä, pihoissa, teillä, toreilla ja pysäköintialueilla.
Karhea ja turvallinen työjälki vähentää myös liukastumisriskiä.
- Tämä säästää myös hiekotuskustannuksia, kun hiekka pysyy paremmin uritetussa kuin tasaisessa tienpinnassa. Säästöä syntyy myös keruun kustannuksissa keväällä, kun hiekkaa on alun perin kylvetty vähemmän tielle.
Uutta 600 HB:n kovuuteen karkaistua mallia on saatavana myös kulmareikäteränä sekä kumitettuna, kun halutaan vähäinen työmelun taso.
- Reikäterä on erittäin taloudellinen ratkaisu. Rakenteensa ja leveytensä ansiosta se on mahdollista hyödyntää loppuun asti, joten kilometrikustannukset ovat edulliset verrattuna esim. hammasterään, josta voi hyödyntää vain n. 25 prosenttia terän painosta.
Sharq P300 HD DUO on myös uudistunut reikäterämalli, joka on karkaistu 550 HB:n kovuuteen.
- Tämä on aikaisempaa vahvempi sekä kovempi ja sillä on pitkä kestoikä. Sillä saadaan karhea ja turvallinen työjälki.
Uutuusterä säästää hiekoituskustannuksia ja pienentää liukastumisriskiä.
- DUO on hyvä ja edullisempi vaihtoehto kovametallihammasterille ja se sopii kaikkiin teiden kunnossapitolaitteisiin todella kovaan käyttöön niin talviteille kuin kesätöihin sorateiden lanaukseen.
V200 aaltoterä vähentää aurauskustannuksia sekä parantaa liikenneturvallisuutta. Aaltomainen rakenne tekee siitä vahvan ja jäykän samalla terän paksuutta on voitu vähentää 6 millimetriin, näin se on myös 40 prosenttia kevyempi kuin vastaava 10mm tasaterä. Materiaalina on booriseosteinen hiilimangaaniteräs.
Lujuudeltaan 6 mm paksu aaltoterä vastaa 11 mm tasaterää ja sen saa karkaistuna 500 HB:n kovuuteen. V200-aaltoterä esiteltiin vuoden Talvitiepäivillä 2014.
- Aaltoterä on ohut terä, jolla tavara lähtee tien pinnasta siististi – se puree hyvin tien pintaan ja irrottaa myös polanteen, lupaa Aalto.
Se tekee karhean ja turvallisen työjäljen, säästää hiekoituskustannuksia ja pienentää liukastumisriskiä.
- Parhaimmillaan tämä terä on tiehöylä- ja alusteräkäytössä, mutta se sopii myös joihinkin auroihin.
Takaisin